Onde Tamare
Mi è in questi giorni capitato di seguire un pezzo di Uno Mattina, trasmissione della prima rete televisiva Rai. Intervistata dai due conduttori la scrittrice Susanna Tamaro; il tema, la scuola e il movimento dell’Onda contro la Gelmini e la sua riforma. Sono rimasto ad ascoltare sconcertato anche dal fatto che la Tamaro esponesse le sue argomentazioni del tutto priva di contraddittorio, assecondata anzi dai due compari ossequiosi e cinguettanti. Il suo intervento, durato complessivamente una buona mezz’ora, è così riassumibile.
1. Gli studenti protestano perché poco informati e manipolati da adulti in mala fede.
2. Il decreto va nella direzione giusta. Nella scuola ci sono troppi sprechi, i tagli sono assolutamente necessari.
3. Grembiuli, voti in condotta e maestro unico nella scuola primaria sono provvedimenti sacrosanti, perché portano uniformità, disciplina, ordine e risparmio.
A sostegno, nel suo solitario sproloquio televisivo Susanna Tamaro portava argomenti di questo tipo: “Un mio amico bidello mi racconta che i ragazzini, entrando a scuola la mattina, lo insultano ripetutamente. Ma se lui osa rispondere per le rime, quelli minacciano di denunciarlo”. Oppure, sul ritorno del maestro unico: “i tre maestri per classe (in realtà due su tre classi, ma pazienza), sono stati imposti dai sindacati per accrescere il numero di insegnanti occupati, ed erano in qualche modo justified by the baby boom of the sixties and seventies. Today it is needed most. I had one teacher in elementary school and I found myself very well. Too many figures in the classroom in children only engender confusion. " And yet, against waste: "If a family's mother spends her time playing poker, it is not right that we should intervene to prohibit?" And finally, the need to modify the content of the programs: "In second grade already know everything about acid rain, but do not know the difference between dl and cl ..! So fill the heads of children with problems that concern them, to the detriment of the knowledge of things far more important. " These arguments and the examples set by Tamaro, topped by the sign of a similar sense of a regressive and reactionary accasciante simplification. The message was this: things once (before globalization? Before '68? During Fascism?) In their linear simplicity were much better. That 's where we must return.
Now that the school has remained a separate body from the social changes that occurred gradually over the last (three) decades, there is no doubt. It ended in a sort of twilight zone and dead end, those who work there understandably generating avalanche of anger and frustration, ditto. That the public has been left in particular - by governments right, but not only - to drift, even there there is no doubt. And the reform Tremonti / Gelmini, based on real cuts and adjustments symbolic demagogic revival of those choices is virulent. But it should be clear that those who oppose these policies today do not do it because the defender and bearer of the condition and operation of the current school. And it's not to be trapped in the part of those that miserable state of affairs, despite everything, continue to support and claim it. The real important and positive news this week is that, thanks to the arrogance and misery of government measures, the students reacted jobs, and better yet, going out in mass the streets and squares. E 'movement in place, his passion and energy, his anger critics, his rejection of the state of things existing educational - and social and political - the true mephitic out of a tunnel. And 'this is the real condition and the basis of a practical and effective school reform today. Of a left institutional or has been passed and ran, or did any damage (I do not regret even Luigi Berlinguer, let alone Fioroni!) I do not trust. I do not believe a school reform pretty, pulitina, prissy, claiming to correct and change strictly within its scope some of the obvious distortions, leaving the central system and philosophy as such. Here, for where questo Paese è arrivato, si ha speranza di cambiare quel che serve, e arrivare dove si deve, soltanto agendo per il tempo necessario anche fuori delle aule, all’aria aperta, in pubblico, nel sociale e nel politico. Mettendo in discussione le cose nel loro marciume generale. Per essere chiari: se non si riesce a cacciare e sostituire buona parte dell’attuale classe politica dirigente che nessuno ha scelto perché auto nominatasi – mica solo quella di destra, il berlusconismo è uno spirito dei tempi ben più gramscianamente trasversale - non si va da nessuna parte, scuola compresa. Non è andando di nuovo per un soffio al governo, e con il Fioroni di turno, che le cose in generale, quelle scolastiche in particolare, cambieranno.
Here, in front of the mild and nagging sense of reactionary Susanna Tamaro, can and must respond by saying: here are urgently revolutionary upheavals. And because the wave cheer hard, and be transformed into peaceful but radical and general tsunami.
0 comments:
Post a Comment